Psochim
Choose Your Daf
Get Updates

Amud 6b

תוס' ד"ה שנאמר

As it was said; ‘And there were people’ - שנאמר ויהי אנשים

Summary:
תוספות maintains the פרשת טמאים which was said on ר"ח ניסן refers to פרשת תרומה וקדשים (in פרשת אמור); while רש"י maintains it is פרשת ויהי אנשים.

[View / Print]

תוס' ד"ה ומזהיר

And he instructed them concerning פסח שני, etc. - ומזהיר על פסח שני

Summary:
We derive that דורשין ל' יום from the fact the משה was מאריך and taught them the particular laws of פסח שני (which were not relevant at that moment).

[View / Print]

תוס' ד"ה ממאי

How do we know that it was on ראש חודש, etc. - ממאי דבריש ירחא קאי

Summary:
The question ממאי דבריש ירחא קאי, means either a) (according to the ר"ת) how do we know that משה told the בנ"י about פסח מצרים on ר"ח, or b) (according to the ר"י) how do we know that השם told משה about the פסח מצרים on ר"ח. The גז"ש is במדבר במדבר but not מדבר במדבר.

[View / Print]

תוס' ד"ה אבל בחד

However, in one passage; that which is earlier is earlier - אבל בחד עניינא מאי דמוקדם מוקדם

Summary:
Even בחד עניינא, if there is sufficient reason; we can still maintain אין מקודם ומאוחר בתורה.

[View / Print]

תוס' ד"ה אבל בתרי

However by two passages we do not rule - אבל בתרי ענייני אין דנין

Summary:
The two (versions of the) עשרת הדברות are considered חד עניינא regarding the לימוד of a כלל ופרט וכלל.

[View / Print]

תוס' ד"ה ודעתיה

And his mind is upon it - ודעתיה עילויה

Summary:
According to רש"י the meaning of ודעתיה עילויה is that he is חס עליה; according to תוספות it means that it is not בטל מאליו. The difficulty with פרש"י, is how the גמרא can ask לבטליה, if he is חס עליה.

[View / Print]

תוס' ד"ה משש

From six hours and onwards - משש שעות ולמעלה

Summary:
According to רש"י, the meaning of משש שעות ולמעלה is from the beginning of the sixth hour; however according to תוספות it means after the end of the sixth hour. The proof from רב גידל according to תוספות is from חמץ דרבנן to שעות דרבנן.

[View / Print]