Psochim
Choose Your Daf
Get Updates

Amud 26b

תוס' ד"ה הא

This is not comparable, only to this: ‘a bird rested on it’. - הא לא דמיא אלא להא שכן עליה עוף

Summary:
It is preferable to explain a משנה than a תוספתא.

[View / Print]

תוס' ד"ה עלה

A male came upon her; she is disqualified - עלה עליה זכר פסולה

Summary:
ניחא ליה or לא ניחא ליה is judged by the act per se. לא ניחא ליה can mean either he does not care, or he is opposed. ר"א (and ר"י) may either dispute this משנה and maintain that עלה מעצמו does not disqualify a פרה אדומה, or ר"א ורבנן may maintain that the פסול of עלה עליה is only if it was מדעת בעלים , while ר"י maintains that even דעת בעלים is insufficient unless he was מביא הזכר עליה. עלה עליה זכר is considered מלאכה בשעת עבודה on account of the שימוש.

[View / Print]

תוס' ד"ה מגוד

A peg - מגוד

Summary:
מגוד is used for spreading things out

[View / Print]

תוס' ד"ה חדש

A new one should be demolished - חדש יותץ

Summary:
רבי maintains that חדש יותץ because he maintains יש שבח עצים בתנור and זוז"ג is אסור. This applies only when the wood is apparent but not after it becomes coals.יש שבח עצים וכו' is applicable only by איסורי הנאה.

[View / Print]

תוס' ד"ה בישלה

He cooked it on top of coals - בישלה על גבי גחלים

Summary:
Ashes of איסורי הנאה are more permissible than coals of איסורי הנאה.

[View / Print]

תוס' ד"ה בין

Whether it is new or whether it is old; it should be cooled - בין חדש בין ישן יוצן

Summary:
A case of זוז"ג, where if we prohibit it will result in a loss, is considered a בדיעבד.

[View / Print]

תוס' ד"ה בין

Whether it is new or whether it is old; it should be cooled - בין חדש ובין ישן יוצן

Summary:
A minimal loss (of איסורי הנאה) is acceptable and is still considered לכתחלה and is אסור.

[View / Print]