Kidushin
Choose Your Daf
Get Updates

Amud 7a

תוס' ד"ה אם

If it is so; it is considered as properties which are guaranteed - אם כן הוי ליה נכסים שיש להם אחריות

Summary: When the גמרא says that it appears that נכסים שיש להם אחריות are נקנה עם נכסים שאין להם אחריות, it did not mean that the woman is considered נכסים שיש להם אחריות, but rather the general concept that מטלטלין can be acquired only אגב קרקע, not אגב מטלטלין (just as קרקע cannot be נקנה אגב מטלטלין). Alternately the גמרא argues if you maintain that a woman can be נקנה אגב מטלטלין, then קרקע should also be נקנה אגב מטלטלין since we derive קניני אשה בכסף from שדה.

[View / Print]

תוס' ד"ה ונפשטו

And let the קידושין spread through her completely; for did we not learn in a ברייתא, etc. - ונפשטו קידושי בכולה מי לא תניא כולי

Summary: The (attempted) comparison between קידושי אשה and קרבן (concerning פשטה קדושה בכולה) is only if he used the term מקודשת in betrothing her (for it indicates a type of הקדש [where the idea of פשטה קדושה applies]), however if he used a different term for the אירוסין, there was never any thought to compare it to a קרבן since by a קרבן there is a פסוק that teaches the rule of פשטה קדושיה בכולה (by הקדש).

[View / Print]

תוס' ד"ה וחזר

And he returned and bought it - וחזר ולקחה

Summary: שותפין cannot make תמורה.

[View / Print]

תוס' ד"ה ואפילו

And even according to the one who maintains that the entire animal is not an עולה, etc. - ואפילו למאן דאמר אין כולה עולה

Summary: If one says רגלה של זו עולה (and we maintain that לא פשטה קדושה בכולה) then he sells the cow to someone who obligated himself to bring an עולה as is.

[View / Print]