Kidushin
Choose Your Daf
Get Updates

Amud 47b

תוס' ד"ה אלא מלוה

Rather the difference between them is regarding whether the loan is in the possession of the owners for retraction - אלא מלוה ברשות בעלים לחזרה איכא בינייהו

Summary:
The ruling of רב (that המקדש במלוה אינה מקודשת) is where (at least some of) the loan was spent; while the ruling of רשב"א (that she is מקודשת) is when she did not spend any of the money (even if some of the money went missing [נגנבו או שאבדו]).

[View / Print]

תוס' ד"ה אלא הא

Rather, this which Rav Hunoh said; one who borrows an ax from his friend; if he chopped with it, he acquired it - אלא הא דאמר רב הונא השואל קורדום מחבירו ביקע בו קנאו

Summary:
חיוב אונסין begins משעת משיכה, it is regarding חזרה that רב הונא maintains that he cannot be חוזר (only) after the borrowed item was used.

[View / Print]

תוס' ד"ה לעולם

Really it is a note of debt from others - לעולם שטר חוב דאחרים

Summary:
By a שט"ח דידה he is not giving her anything new which she did not have before, not so by a שט"ח דאחרים where he is granting her a new זכות.

[View / Print]

תוס' ד"ה דכולא

That everyone disagrees with Rebbe - דכולא עלמא לית להו דרבי

Summary:
The הלכה is that אין אותיות נקנות במסירה; we require כתיבה ומסירה.

[View / Print]