Kesubos
Choose Your Daf
Get Updates

Amud 9a

תוס' ד"ה האומר

One who said, I found an open passage, etc. - האומר פתח פתוח מצאתי כולי

Summary:
According to our גירסא, a בוגרת has דם בתולים but פתחה פתוח, however according to the גירסת ר"ח, a בוגרת generally has no דם בתולים, but פתחה סתום.

[View / Print]

תוס' ד"ה לא

It was necessary only for the wife of a Kohain - לא צריכא באשת כהן

Summary:
The חזקת הגוף is stronger than the חזקת כשרות.

[View / Print]

תוס' ד"ה ואי

And if you wish I can say by the wife of a ישראל, whose father accepted קדושין on her behalf when she was less than three years old - ואי בעית אימא באשת ישראל דקביל בה אביה קידושין פחותה מבת ג' שנים

Summary:
There is no ספק כשהיא קטנה (by a פחותה מבת ג) since שם אונס אחד הוא. There is no חזקת היתר לבעלה since אונסא יש לו קול so the רוב is ברצון. However this רוב ברצון is effective only by a ספק and not by a ספק ספיקא. There is no ספק מוכת עץ (either because a מוכת עץ is פתחה סתום, or) because she is not claiming מוכת עץ אני.

[View / Print]

תוס' ד"ה ומי

And did ר"א say this; but ר"א said, etc. - ומי אמר רבי אלעזר הכי והאמר רבי אלעזר כולי

Summary:
The מקשן assumed that אין דבר שבערוה פחות משנים applies even to cases where שוויה אנפשיה חתיכא דאיסורא.

[View / Print]

תוס' ד"ה קינוי

Warning and secluding yes; but not witnesses?! - קינוי וסתירה אין עדים לא

Summary:
ר"א did not exclude (עדים and) the husband’s testimony since it is קים ליה.

[View / Print]

תוס' ד"ה מפני

Why did they not forbid her - מפני מה לא אסרוה

Summary:
According to רש"י the בי"ד should have prohibited דוד to be with בת שבע, since there were עדים that they were together. According to תוספות, the בי"ד should have told דוד, since you know that she is אסורה to you, there is a need for you to separate.

[View / Print]