Kesubos
Choose Your Daf
Get Updates

Amud 7b

תוס' ד"ה במקהלות

Bless Hashem by the gatherings - במקהלות ברכו אלהים

Summary:
There is never a requirement to have more than ten people for an occasion.

[View / Print]

תוס' ד"ה המזכה

One who grants to a fetus; he acquires it - המזכה לעובר קנה

Summary:
שמואל (who agrees that א"א מקנה דשלב"ל) can either maintain that an עובר is בא לעולם, or that it is easier to be מקנה לדשלב"ל than to be מקנה a דשלב"ל.

[View / Print]

תוס' ד"ה הורוה

בית הלל ruled for her - הורוה בית הלל

Summary:
The ב"ה existed and gave rulings even before הלל became a נשיא.

[View / Print]

תוס' ד"ה והא

But בועז was a widower who married a widow - והא בועז אלמון שנשא אלמנה הוה

Summary:
The logic that an אלמנה does not require ברכת חתנים, applies to a בעולה as well.

[View / Print]

תוס' ד"ה באלמנה

By a widow who became married to a bachelor - באלמנה שנשאת לבחור

Summary:
If they are both not widowed we make the ברכת חתנים all seven days.

[View / Print]

תוס' ד"ה שנאמר

As it states; and Boaz took ten people - שנאמר ויקח בועז עשרה אנשים

Summary:
We can perhaps say that the ברכה by רבקה is ברכת אירוסין (and by בועז it is ברכת נישואין), and derive that one makes ברכת אירוסין even if the שליח is מקדש, or probably assume that the פסוק of רבקה was merely an אסמכתא (and we do not derive anything from it).

[View / Print]

תוס' ד"ה רבי יהודה

רבי יהודה said, we also make this blessing in the house of betrothal, since he is secluded with her - רבי יהודה אומר אף בבית האירוסין מברכין אותה מפני שמתייחד עמה

Summary:
In יהודה we make the ברכה so in case he is בא עליה not לשם חופה she will not be אסורה לו.

[View / Print]

תוס' ד"ה מאן

The one who did not conclude with a ברכה, since it is like the blessing for fruits - מאן דלא חתים מידי דהוה אברכת פירות

Summary:
ב"א is in between ברכת הפירות and קידוש in size. One compares it to ברכת הפירות (since it is shorter than קידוש) and is not חותם, and the other compares it to קידוש (since it is longer than ברכת הפירות) and is חותם. The one who is not חותם by ב"א, may not have been חותם by ברכה"ת as well.

[View / Print]

תוס' ד"ה והוא

Provided that new faces came - והוא שבאו פנים חדשות

Summary:
The פנים חדשות have to cause an additional שמחה, which is the case by שבת as well.

[View / Print]