Gittin
Choose Your Daf
Get Updates

Amud 17b

תוס' ד"ה זנות

Promiscuity is not prevalent - זנות לא שכיחא

Summary:
We are חושש for זנות without עדים והתראה, but not for זנות בעדים. We are חושש שמא תזנה but not שמא זינתה. We are concerned for a חשש רחוק if it will result in an איסור עולמית.

[View / Print]

תוס' ד"ה עד

Until the time of giving - עד שעת נתינה

Summary:
According to רש"י if we maintain יש לבעל פירות עד שעת נתינה there is no purpose to write זמן for פירות, since it will not be accepted. However according to תוספות if we maintain יש לבעל פירות עד שעת נתינה there is no need for זמן, for the woman can easily receive proof of נתינת הגט. There is no concern for פירות by גט of שמא כתב ליתן בניסן, since the עדי מסירה issue a קול and also no concern of שמא יחפה since לא מקדים איניש פורענותא לנפשיה. There can be a concern of שמא יחפה if the גט is given by the husband and not by a שליח.

[View / Print]

תוס' ד"ה איפוך

Reverse it - איפוך

Summary:
ר"ל maintains the בעל has the פירות until the גט is signed.

[View / Print]

תוס' ד"ה גזייה

He cut out the date and gave it to her; what, etc. - גזייה לזמן ויהביה ניהלה מאי כולי

Summary:
רש"י maintains (in יבמות) that if she erases the זמן she will be executed, while תוספות maintains (as does רש"י here) that she will not be executed (however she is reluctant to erase the זמן because she mistakenly assumes that it will nullify the גט).

[View / Print]

תוס' ד"ה כתביה

He wrote it and placed it, etc. - כתביה ואנחיה כולי

Summary:
The explanation of אהני לקמיה is applicable only to a case where the כתיבה and נתינה were at the same time.

[View / Print]