Shabbos
Choose Your Daf
Get Updates

Amud 75a

תוס' ד"ה שכן

For a curtain, which a worm fell into it, etc. - שכן יריעה שנפל בה דרנא כולי

Summary:
קורע ע"מ לתפור can be through a דרנא (which is less שכיח) or through a כיסתא (which will not happen by אומנות יתירה), קורע ע"מ לתפור ב' תפירות is only by a כיסתא, and ב' תפירות is self-understood since it is a דבר חשוב.

[View / Print]

תוס' ד"ה אמגושא

אמגושא

Summary:
רב ושמואל could not be referencing רב פפא.

[View / Print]

תוס' ד"ה הצד

One who traps the Cheelohzoin - הצד חלזון

Summary:
It was necessary to teach us הצד חלזון both according to the מ"ד פצעו חי and פצעו מת to inform us that there is no חיוב for נטילת נשמה.

[View / Print]

תוס' ד"ה וליחייב

And let him also be liable for taking a life - וליחייב נמי משום נטילת נשמה

Summary:
The questioner assumed that there is a תיקון קצת so therefore he should be חייב for נטילת נשמה even according to ר"י; the answer is that he is (מקלקל and) מתעסק so therefore he is פטור even according to ר"ש.

[View / Print]

תוס' ד"ה מתעסק

מתעסק הוא אצל נטילת נשמה – He is preoccupied in regard to taking a life

Summary:
מקלקל and מתעסק are פטור on שבת only because it is not a מלאכת מחשבת. This פטור is only by שבת, but not by other איסורים. However the היתר of אין מתכוין is by all איסורים, therefore even by חבורה where מקלקל and מתעסק are חייב, nevertheless אין מתכוין is מותר (according to ר"ש).

[View / Print]

תוס' ד"ה טפי

It is more preferable for him in order to brighten the dye - טפי ניחא ליה כי היכי דליציל ציבעיה

Summary:
פסי"ר is חייב (according to ר"ש) only when it is ניחא ליה; otherwise it is a מלשאצל"ג and he is פטור.

[View / Print]

תוס' ד"ה כי

In order that its dye should be bright - כי היכי דליציל ציבעיה

Summary:
There is no איסור נטילת נשמה by the חלזון since the ‘blood’ needed for dyeing is not the ‘regular’ life blood, but rather it is מיפקד פקיד. The איסור of נטילת נשמה applies to removing blood (הדם הוא הנפש) as well as to killing.

[View / Print]

תוס' ד"ה שוחט

For what reason is a slaughterer liable - שוחט משום מאי מיחייב

Summary:
רב ושמואל are referring to שחיטה בעלמא, not to our משנה.

[View / Print]