Psochim
Choose Your Daf
Get Updates

Amud 5b

תוס' ד"ה לחלק

It was singled out in order to separate - לחלק יצאת

Summary:
ר"ע maintains that הבערה לחלק יצאת, either because he uses the phrase ומצינו להבערה שהיא אב מלאכה, or because he maintains that it is אסורה ביו"ט.

[View / Print]

תוס' ד"ה לא

We do not say ‘since’, etc. -לא אמרינן מתוך

Summary:
If we maintain מתוך then ביעור חמץ would be מותר on יו"ט, since it is considered צורך היום.

[View / Print]

תוס' ד"ה אבל

However you may see חמץ of others or of the Most High - אבל אתה רואה של אחרים ושל גבוה

Summary:
We can exclude נכרי and הקדש with one מיעוט whether in relation to איסור ב"י וב"י or concerning the חיוב of הפרשת חלה.

[View / Print]

תוס' ד"ה משום

Because לך לך is written two times - משום דכתיב לך לך תרי זימני

Summary:
A נכרי שכיבשתו cannot be excluded from merely an extra לך; rather it requires (in addition to the extra לך) an inference of the פסוק that we are discussing a נכרי שכיבשתו (i.e. the term ימצא meaning מצוי אצלך). If not from the גז"ש of שאור שאור we would apply to extra לך to exclude only a נכרי שלא כיבשתו by בתים. Once the תורה teaches (by חמץ) that there is no difference between a נכרי שכיבשתו and a נכרי שלא כיבשתו, we know that whenever the תורה excludes a נכרי it means even a נכרי שכיבשתו. Similarly once the תורה teaches (by חלה) that ‘yours’ excludes both של נכרי ושל גבוה; we know that whenever a term לך is used it excludes של נכרי ושל גבוה.

[View / Print]