Psochim
Choose Your Daf
Get Updates

Amud 5a

תוס' ד"ה דהא

For the elimination of שאור was compared to eating חמץ, etc. - דהא איתקש השבתת שאור לאכילת חמץ וכולי

Summary:
The היקש of חמץ to השבתת שאור is only regarding the חיוב השבתה during פסח. However, תוספות remains with a difficulty; why do we not derive an עונש כרת for השבתת שאור from the עונש כרת of אכילת חמץ, through this same היקש?

[View / Print]

תוס' ד"ה למעוטי

To exclude חול המעוד (etc.) -למעוטי חולו של מועד

Summary:
The מצוה of ד' מינים is for one day only (מדאורייתא) outside the בית המקדש.

[View / Print]

תוס' ד"ה כדתנא

As the academy of רבי ישמעאל taught - כדתנא דבי רבי ישמעאל

Summary:
The meaning of בזכות ג' ראשון is in the זכות of the three מצות where the word ראשון appears (many times). The תנא דבי ר"י is referring to the מצות (where the word ראשון appears) that are written in פרשת המועדות which begins and ends with מקרא קודש.

[View / Print]

תוס' ד"ה לא

Do not slaughter the פסח while the חמץ still exists - לא תשחט את הפסח ועדיין חמץ קיים

Summary:
The זמן שחיטת הפסח is considered from חצות onwards since בדיעבד if the פסח was נשחט before the תמיד it is כשר.

[View / Print]

תוס' ד"ה זמן

The תורה said; שחיטה time - זמן שחיטה קאמר רחמנא

Summary:
One is עובר the לאו of לא תשחט if he is in possession of חמץ when his פסח is נשחט; however (logic dictates that) the חיוב of תשביתו begins from חצות onwards.

[View / Print]

תוס' ד"ה דברי

The words of דברי רבי ישמעאל - רבי ישמעאל

Summary:
How is it that ר"י and the תנא דבי ר"י contradict each other as to the source of the חיוב השבתה on ע"פ?

[View / Print]

תוס' ד"ה ואומר

And the תורה states; ‘You shall not perform any work’ - ואומר כל מלאכה לא תעשו

Summary:
One may not burn חמץ on יו"ט if he does not intend to use the coals later for אוכל נפש. Alternately one may not burn חמץ on יו"ט (even though that he intends later to use the coals for cooking), for since initially he cannot use it for אוכל נפש, it is prohibited.

[View / Print]