Psochim
Choose Your Daf
Get Updates

Amud 25a

תוס' ד"ה מה לערלה

מה לערלה שכן לא היתה לה שעת הכושר – Why is it so by ערלה; For it never had a moment of permissibility

Summary: The original fruits of a grafted (or replanted) branch are אסור מטעם ערלה (only) because they are intermingled with the new ערלה growth. The original growth is intrinsically מותר.

[View / Print]

תוס' ד"ה מה לחמץ

מה לחמץ בפסח שכן ענוש כרת – Why is it so by חמץ בפסח; because it is punishable with כרת

Summary: We cannot say שור הנסקל יוכיח for it would be refuted that ערלה ושור הנסקל both had no שעת הכושר לאכילה.

[View / Print]

תוס' ד"ה כלאי

כלאי הכרם יוכיחו - it will be proven by כלאי הכרם

Summary: It is preferable to derive a ruling from a ק"ו ([even] with a יוכיח) than from a straight מה מצינו (where either cannot be refuted).

[View / Print]

תוס' ד"ה מה לכלאי

מה לכלאי הכרם שכן לוקים עליו שלא כדרך כולי – Why is it so by כלאי הכרם; for there is מלקות for it even שלא כדרך, etc.

Summary: We cannot derive an איסור שלא כדרך by בב"ח from כה"כ, because there is a יוכיח from שור הנסקל וחמץ בפסח שעבר בב"י by whom it was also נעבדה עבירה and nevertheless it is אסור only כדרך.

[View / Print]

תוס' ד"ה עיקרן

עיקרן נאסרין – The initial plantings become forbidden

Summary: By כלאי הכרם even the wood of the plant is אסור provided it grew באיסור (after the כלאים planting) or if it became larger by a two hundredth.

[View / Print]

תוס' ד"ה הואיל

הואיל והיתה לו שעת הכושר קודם השרשה – Since it had a moment of permissibility before it took root

Summary: Wine of כלאים never had a שעת הכושר.

[View / Print]

תוס' ד"ה חוץ

חוץ מעצי אשירה – Except from אשירה trees

Summary: The איסור against using objects of ע"ז (or healers who are עובדי ע"ז) for a cure, is limited if the cure is done in an idolatrous manner. Otherwise if it is done in accordance with normal medical practice it is permitted (במקום סכנת נפשות).

[View / Print]