Makos
Choose Your Daf
Get Updates

Amud 2a

תוס' ד"ה מעידין וכו' שהוא

We testify regarding that person that he is the son of a divorcee or the son of a חלוצה; we do not say, etc. - מעידין אנו באיש פלוני שהוא בן גרושה או בן חלוצה אין אומרים כולי

Summary:
Receiving מלקות may be considered a fulfillment of כאשר זמם . Alternately כאשר זמם is fulfilled only if the עדים זוממין receive the exact same punishment that the accused would have received. However the requirement of עדות שאתה יכול להזימה is only in such cases where the כאשר זמם can be fulfilled; however where the כאשר זמם can never be fulfilled, there is no requirement to have an עדות שאתה יכול להזימה.

[View / Print]

תוס' ד"ה מעידין וכו' שחייב

We testify regarding this person that he is liable for exile - מעידין אנו באיש פלוני שחייב גלות

Summary:
We can either assume that the חיוב גלות is in a case where he claims לא הרגתי, but there is רגלים לדבר that it was בשוגג, or that the חיוב גלות is where he makes no counterclaim, therefore by an אוהב we assume it was בשוגג, since he did not contradict the עדים. However, if he claimed לא הרגתי then he would not be גולה since he can interpret it to mean לא הרגתי שוגג אלא מזיד.

[View / Print]

תוס' ד"ה כל

All the Zomemin witnesses proceed to that death - כל הזוממין מקדימין לאותה מיתה

Summary:
מקדימין לאותה מיתה, means there is a priority to execute the עדים זוממין in the manner they wished to have the accused executed; if that cannot be accomplished they may be executed in any of the other ד' מיתות בי"ד only; as opposed to a רוצח who may be killed in any manner.

[View / Print]

תוס' ד"ה זוממי

The Zomemay witnesses of a Kohen’s daughter and her adulterer; that they do not proceed to that death, but to another death - זוממי בת כהן ובועלה שאין מקדימין לאותה מיתה אלא למיתה אחרת

Summary:
The exclusion of לאחיו ולא לאחותו teaches us that the rule of כאשר זמם is not applicable where there are two different מיתות (for him and her). The exclusion of היא ולא זוממיה is applied that they do not receive שריפה even when there is no חיוב מיתה for the בועל. [However, 'היא' alone could not override כאשר זמם.]

[View / Print]

תוס' ד"ה ועוד

And additionally; since it was taught later - ועוד מדקתני לקמן

Summary:
The question ועוד can mean either why ask כיצד העדים וכו', when there is a משנה later which explains it (פרש"י), or you cannot answer (the first question) that our משנה means לשון הזמה, for that is the purpose of the next משנה, therefore the first question remains (stronger).

[View / Print]

תוס' ד"ה בעינן

We require, ‘as he plotted’; but it is not - בעינן כאשר זמם וליכא

Summary:
We do not make the עדים זוממין a מצרי שני because it affects their wives.

[View / Print]